האם תזונה קטוגנית (קיטו) מתאימה לכל אחד?

אלו מצבים יכולים להשתפר בעקבות דיאטה קטוגנית?

בתזונה קטוגנית אנחנו מורידים את כמות הפחמימות היומית לאזור ה–20 עד 50 גרם פחמימה ליום.

התוצאה היא שהגוף מתחיל לפרק שומנים כמקור אנרגיה עיקרי ויוצר קיטונים (חלקיקי שומן שפורק) מהם הוא מפיק אנרגיה.

תזונה קטוגנית מורידה את ריכוז הגלוקוז (סוכר) במחזור הדם ואת ריכוזי הורמון האינסולין, במילים אחרות תזונה קטוגנית מונעת נזקי סוכר לטווח הארוך.

נתגלה ממחקרים שהגורם האמיתי להרבה מאוד בעיות שמתרחשות בגוף (ומיוחסות לשומן) נגרמות למעשה בגלל סוכר. בנוכחות פחמימות (שמתפרקות לסוכר) הגוף מפריש ריכוזים גבוהים של הורמון האינסולין. אינסולין גורם לאגירת שומנים ולפינוי הסוכרים ממחזור הדם לתוך התאים. ריכוזי אינסולין גבוהים משפיעים גם על תחושת הרעב וחוסמים את הורמון השובע (לפטין) מלהגיע לקולטנים במוח. לכן ישנה תחושת רעב זמן קצר לאחר שאכלנו הרבה פחמימות וירידה באנרגיה.
תזונה קטוגנית מהווה אורח חיים בריא מאוד מכיוון שהיא מונעת כמעט לחלוטין את נזקי הסוכר (ובמקרים מסויימים יכולה לתקן נזקים שכבר נגרמו כמו במקרים של טרום סוכרת), היא הופכת את הגוף ל"מכונה לפירוק שומן" ובכך מונעת הצטברות שומן באזורים שונים בגוף (בכבד, בעורקים ובמקומות נוספים), והיא תורמת לעירנות ולתחושת החיוניות ביום יום מכיוון שהגוף מתחיל לפעול על שומנים שמהווים מקור אנרגיה עדיף על פחמימות.

טיפול בנזקי הסוכר

ככול שהגוף חשוף לריכוזי סוכר גבוהים למשך זמן התאים מפתחים התנגדות להורמון האינסולין. בטווח הארוך התופעה הזו נקראת "תנגודת אינסולין" ומובילה למצב בו התאים לא מושפעים מהורמון האינסולין דבר שגורם לעליה ברמות הסוכר בדם ולמצבים של סוכרת סוג 2 (מצב בו הסוכרים לא מפונים ממחזור הדם אל תוך התאים וריכוזי הסוכר הופכים למסוכנים לבריאות הגוף).
הימנעות מפחמימות וסוכרים מאפשרת לגוף לטפל בעצמו, לתקן את הנזקים ולהתחיל שוב להגיב להורמון האינסולין באופן תקין. ככל שעובר הזמן התאים יכולים לחדש את עצמם ולבנות את עצמם מחדש, נזקי הסוכר מצטמצמים ואיכות החיים עולה.

[מצורף מחקר על 38 אנשים בעלי עודף משקל גבוהה שעברו לתזונה קטוגנית למשך 12 שבועות וחוו ירידה במשקל, ירידה בדחף לאכילה רגשית, שיפור ביכולת הקוגניטיבית, בפרופיל המטבולי וביכולות בפיזיולוגיות שלהם – צפיה במחקר ]

טיפול בנזקי השומן

בנוכחות סוכר (גלוקוז) מופרשים ריכוזים גבוהים של אינסולין מהלבלב, דבר שמאט את קצב פירוק השומנים בגוף. לטווח הארוך הגוף מפתח מצבים בעייתים מבחינה בריאותית כמו כבד שומני, טרשת עורקים ולחץ דם גבוה כפועל יוצא. השומן אומנם מהווה בעיה בשלב זה אבל הצטברות השומנים נבעה מריכוזי האינסולין הגבוהים מלכתחילה.
אנשים שסובלים מבעיות כולסטרול יכולים ליהנות מיתרונות התזונה הקטוגנית (באישור הרופא המטפל שלהם כמובן) ולגרום לגוף לפרק שומן בתור מקור האנרגיה העיקרי. ערכי הכולסטרול יכולים לרדת והתזונה יכולה לעזור גם למקרים של כבד שומני או של טרשת עורקים.

[סרטון הרצאה באנגלית של פרופסור Jerry Hart: – מדוע אכילת יותר מידי סוכר רעיל עבורך – לצפיה בסרטון. ]

בעיות ריכוז ועייפות

גרם שומן מכיל 9 קלוריות (יחידות אנרגיה) ולעומתו, גרם סוכר מכיל 4 קלוריות. משמעות הדבר היא שהגוף נהנה מפי 2 יותר אנרגיה על כל גרם שומן שהוא מפרק. בנוסף, מכיוון ששומן כמעט ולא משפיע על ערכי האינסולין בגוף, אנשים בתזונה קטוגנית מפסיקים לחוות "ירידות" לאחר הארוחה (כמו שחווים אחרי שאוכלים פחמימות) ומתחילים להרגיש תחושת שובע הרבה יותר מהר (הורמון הלפטין לא נחסם והגוף מרגיש שובע באופן טבעי).
שומן מהווה מקור אנרגיה מצויין גם למוח, שיכול לפעול על קטונים, ותורם לתחושת ערנות וחדות מחשבה וריכוז. הרבה אנשים חווים את השינוי כבר בשבועיים הראשונים לאחר שהתחילו לעבור לתזונה קטוגנית (חלקם כבר לאחר מספר ימים) ומדווחים על שיפור בתפקוד היומיומי ובתחושת החיוניות והערנות.

בעיות ריכוז ועייפות

לסיכום, תזונה קטוגנית מהווה דרך נהדרת לירידה במשקל אבל מעבר לכך היא מתאימה למגוון של אנשים ומהווה דרך חיים טבעית ובריאה למנוע את נזקי הסוכר ולשפר את איכות החיים. כמובן שבמקרה של מחלות רקע או לקיחת תרופות יש תמיד להיוועץ עם הרופא המטפל לפני עשיית שינויים בתזונה.

לכתבות נוספות לחצו כאן.