ייעוץ לירידה במשקל – איך חומץ תפוחים יכול לעזור לנו לצמצם היקפים?

חומץ תפוחים נוצר בתהליך תסיסה טבעי של מיץ תפוחים שבו הסוכר שבתפוחים הופך לאלכוהול, ואז, בעקבות תהליך תסיסה נוסף, האלכוהול הופך לחומצה אצטית.

החומץ יכול לשמש כחומר חיטוי והרג של חיידקים, ומכיל כמויות שונות של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, סיבים ותרכובות אורגניות אחרות בהתאם לתהליך הייצור שלו.

אבל מה הקשר בין חומץ לירידה במשקל?

מחקרים מראים את הקשר ולמרות שיש תיאוריות שונות לגבי המנגנון התוצאות מדברות בעד עצמן.

מחקר שנעשה ביפן באוגוסט 2009  (175 משתתפים שחולקו לשלוש קבוצות בגילאי 25-60), הראה שבמהלך 12 שבועות בהן  נעשתה התוכנית, חומץ התפוחים גרם להפחתה במשקל הגוף, ב-BMI ובמסת השומן בגוף. יתר על כן, נמצא שצריכת החומץ הורידה את רמות הטריגלצרידים בגוף.

המינון היומי היה 0 מיליליטר לקבוצת הביקורת, 15 מיליליטר לקבוצה השניה (3 כפיות ביום) ו-30 מיליליטר לקבוצה השלישית (6 כפיות ביום).

הקבוצות במינון הגבוה ירדו באופן משמעותי משבוע 4, בנוסף, היקף המותניים, יחס המותניים-ירך וערכי ה- טריגליצרידים ירדו גם הם משבוע 8.

מצורף קישור למחקר- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19661687/

במחקר הזה נמצא שחומצה אצטית ( AcOH ) הייתה המרכיב הפעיל בחומץ, וגרמה להפחתת ה- BMI, מסת השומן בגוף ורמות הטריגלצרידים.

מחקר סקירה נוסף (מחקר המסכם מספר רב של מאמרים מדעיים) הגיע למסקנה מתוצאות ניסויים קליניים רבים שהמרכיב הפעיל בחומץ תפוחים הוא אכן בעל פוטנציאל להפחתת משקל הגוף והורדת רמות הסוכר בדם (במיוחד אצל חולי סוכרת הסובלים מ היפרגליקמיה-רמות סוכר גבוהות במחזור הדם). תוצאות נוספות הראו תכונות האנטי מיקרוביאליות ואפקטים טיפולים נוספים מהשימוש בחומץ תפוחים (לחצו כאן לקישור).

חומץ תפוחים שימש כתרופה טבעית לטיפול בסוכרת במשך שנים רבות באזורים שונים בעולם.

לפי המחקר נראה כי הוספת החומץ לתזונה היומית משפרת את חילוף החומרים ומורידה את תנגודת האינסולין שבגוף (המשמעות היא שהתאים יכולים לקלוט גלוקוז בקלות רבה יותר ורמות הסוכר שבדם יורדות). כתוצאה מכך הלבלב מפסיק להפריש את הורמון האינסולין ברמות גבוהות (הורמון "אגירה" שגורם לאגירת השומן ומונע את הפירוק שלו) והגוף מפסיק לאגור עודפי שומן.

במחקר דווח על מספר מנגנונים נוספים שגורמים להורדת רמות הסוכר בגוף כגון ניצול מוגבר של גלוקוז ודיכוי ייצור גלוקוז ע"י הכבד, תחושת שובע מוגברת, אנרגיה משופרת ועוד.

ממחקר נוסף שנעשה על 11 מתנדבים חולי סוכרת סוג 2 ניתן לראות שחומץ תפוחים שנלקח לאחר הארוחות הפחית היפרגליקמיה (רמה גבוהה של גלוקוז בדם המופיעה לרוב אצל אנשים החולים בסוכרת). המחקר נתמך על ידי דיווחים קודמים המראים כי הוספת חומץ מפחיתה את רמות הגלוקוז בדם אצל אנשים בריאים ואצל אנשים שסובלים מסוכרת סוג 2 (קישור)

לסיכום, מספר רב של מחקרים מראים על היתרונות הבריאותיים של חומץ תפוחים. החומץ מוריד את רמות הסוכר בדם ואת רמות האינסולין, ובמקביל משפיע על החומציות בקיבה ותורם לפירוק מלא של המזון שאנו אוכלים, לספיגה טובה יותר של חלבונים ולתחושת שובע. שילוב של תזונה קטוגנית, רמות נמוכות יותר של אינסולין בגוף, ירידה ברמות הסוכר במחזור הדם, תחושת שובע מוגברת ושיפור בספיגת המזון תורמים לשיפור הבריאות, צמצום מאגרי השומן שבגוף ולירידה במשקל.