תזונה קטוגנית – רקע

קיטו הוא קיצור לתזונה קטוגנית- תזונה המבוססת על כמות פחמימות מצומצמת. המילה מגיעה מתהליך פירוק שומנים המתרחש בגוף באופן טבעי ונקרא קיטוסיס.

בתהליך זה הגוף מפרק שומנים והופך אותם לקיטונים (חלקיקים קטנים יותר של השומן), ועושה שימוש בקיטונים כמקור לאנרגיה במקום סוכרים ופחמימות.

יתרונות התזונה:

  • דיאטה קטוגנית עוזרת לגוף לפרק שומנים ואת הצטברות השומן באזורים שונים בגוף (שומן בטני, שומנים בירכיים, בזרועות, בכבד ועוד). עם הזמן הגוף נהיה יותר פרופורציונלי וחטוב באופן טבעי.
  • קיטונים מספקים מקור אנרגיה הרבה יותר איכותי מגלוקוז. השומן מכיל פי שתים יותר של אנרגיה מאשר הסוכר ולכן אנשים שנכנסים לקיטו מדווחים על תחושת עירנות, חדות מחשבה ותפקוד טוב יותר ביום יום.
  • התזונה עוזרת לגוף בתהליך חידוש התאים (אוטופגיה), תהליך שמתרחש בו באופן טבעי ונעצר בגלל רמות גבוהות של סוכרים. התזונה מאפשרת לתאים לחדש את עצמם ותורמת למראה צעיר ורענן של העור.
  • דיאטת קיטו מורידה משמעותית את רמות הסוכר ואת רמות האינסולין במחזור הדם. רמות סוכר גבוהות מזיקות לגוף בטווח הארוך וגורמות למספר רב של בעיות בריאותיות. הבעיה אינה בשומנים, הבעיה נמצאת בסוכרים- נוכחות הסוכר גורמת להפרשת הורמון האינסולין, הורמון שמונע את פירוק השומן וגורם להצטברויות השומנים בגוף.
  • בזכות התזונה ניתן לשפר, ואף להיפתר, מצלוליט. צמצום מצבורי השומן באותם איזורים בגוף וגידול מסת השריר (שמתרחש באופן טבעי בתזונת הקיטו) גורם לאותם איזורים להשתנות עם הזמן ולהצטמצם.
  •  

מגוון רחב של מזון

תזונה קטוגנית מכילה מגוון רחב של מזון עשיר ולא מתועש. צלחת לדוגמה תכיל ירקות (מחצית ממנה), 1/4 ממנה חלבונים ו-1/4 שומנים. רוב המאכלים הקטוגנים מכילים גם שומן וגם חלבון. תזונה קטוגנית תורמת לרמת האנרגיה מכיוון שהשומן מכיל כמות גדולה יותר של אנרגיה מאשר הסוכר. התזונה מחזקת את הגוף ותורמת לתחושת חיוניות.

מכיוון שהתזונה כוללת בשרים, דגים, גבינות, אגוזים, ירקות ואפילו קינוחים קטוגנים, אפשר בקלות לאמץ אותה כאורח חיים בריא. ניתן ליהנות מכל הייתרונות שלה ולשמור על המשקל וההיקפים לאורך זמן.

רוב האנשים שמתחילים עם אורח החיים הקטוגני מרוצים מאוד מהתוצאות ומהתחושה הטובה. רובם ממשיכים לשמור על סגנון התזונה הזו למשך שנים גם לאחר סיום התונית שאנו מציעים. במקרים בהם אוכלים פחמימות ניתן מהר מאוד, ובקלות יחסית לחזור לקיטוסיס. ברגע שהגוף מפרק את כל הסוכרים שנוספו (בזמן שמערכות הגוף כבר עברו באופן מלא לעבוד על קיטונים) ניתן לגרום לאותם מערכות להשתמש שוב בקיטונים, גם אם באופן זמני הן חזרו לעבוד על גלוקוז.