דיאטה ללא פחמימות? תזונת קיטו – דיאטה קטוגנית ללא פחמימות

מדוע השומן נאגר ואיך אפשר לפרק אותו בצורה מהירה?

רוב הדיאטות ממליצות להוריד בכמות המזון בכדי לרדת במשקל. בחלק מהמקרים מגיעים לנקודה שהירידה נעצרת, או שלגוף קשה מאוד לתפקד והשומן לא מתפרק בקצב שרוצים (דוגמה לאחד מהאזורים שקשה להיפטר ממנו הוא אזור הבטן – שומן בטני)

תזונה קטוגנית בריאה עוזרת להיפטר ממצבורי השומן האלו ללא תוספים וללא ספירת קלוריות.

מדוע שומן מצטבר ולמה כל כך קשה לפרק אותו?

כשאנחנו אוכלים מזון שמכיל פחמימות וסוכרים הגוף משתמש בהם לייצור אנרגיה, מכיוון שהמזון שלנו מכיל כמויות גדולות של פחמימות חלקן מגיע לכבד והופך לשומנים (הכבד יכול להפוך את הסוכרים לשומן בדיוק כפי שהוא יכול לעבוד בכיוון ההפוך ולהפוך שומן לגלוקוז).

בנוסף, כאשר אנחנו מכניסים לגוף פחמימות וסוכרים רמות האינסולין עולות מאוד בהשוואה לסוגי מזון אחרים. אינסולין הוא הורמון האגירה וגורם לגוף לאגור סוכרים ושומנים.

ברוב הדיאטות מורידים את כמות המזון שאנחנו מכניסים לגוף ואת כמות הקלוריות. נקודת הנחה היא שהגוף חייב אנרגיה כדי לתפקד ושבסופו של דבר לא יהיה מספיק ממקורות אנרגיה והגוף יאלץ לפרק את השומנים.

דיאטה קטוגנית ללא פחמימות

הגוף הוא מכונה חכמה שמנסה לשרוד, הוא מזהה מצב מצוקה של מחסור ומגן על המאגרים שלו ע"י הורדה בקצב חילוף החומרים ופעולות נוספות.

הוא "נלחם" כדי להתקיים ולא יאפשר לרדת כל כך מהר במשקל אם הוא לא יקבל את המזון לו הוא זקוק.

בנוסף, הורדה משמעותית בכמות המזון מונעת מהגוף חומרים חיוניים לתפקוד התקין שלו כגון וויטמינים ומינרלים, תרכובות אלו משפיעות על קצב חילוף החומרים וברגע שקצב חילוף החומרים יורד ירד גם קצב הירידה במשקל. 

דיאטות דלות בשומנן עלולות לסכן את בריאות הגוף. שומנים מהווים חומרים חיוניים לתפקוד תקין, לייצור הורמונים מסויימים ומחסור בשומנים טובים יוביל לבעיות ממשיות בטווח הארוך.

מעבר לדיאטה קטוגנית ללא פחמימות מונע מהגוף להכניס לסטרס, אינו משפיע על קצב חילוף החומרים  וגורם לעבודה ביחד עם הגוף ולא נגדו.

ניתן לחלק את השיטה לשני חלקים עיקריים:

הראשון נקרא דיאטה קטוגנית, והחלק השני, שמשפר את תוצאות הדיאטה, נקרא צום לסירוגין.

קיטו

המילה קיטו מגיעה מהמילה קיטון- שומן שמתפרק הופך לקיטונים (חלקיקי שומן קטנים) והגוף משתמש בקיטונים ליצור אנרגיה.

הגוף משתמש בשומן כמקור לאנרגיה במקום בסוכר באופן טבעי.

בלילה, כאשר מסתיים מלאי הגלוקוז הזמין הגוף יעשה שימוש במאגרי הסוכר ואחרכך במאגרי השומן. 

אנחנו משתמשים בנגנון שכבר קיים בגוף, ובעזרת דיאטה ללא פחמימות גורמים לו להיות המנגנון העיקרי. המצב של קיטוסיס לא מתרחש כאשר אוכלים פחמימות וסוכרים, והגוף לא מפרק שומן באותו הזמן. 

בדיאטה קטוגנית, ללא פחמימות, הגוף יתחיל לפרק שומנים מכיוון שאין לו פחמומות זמינות.

תזונת הקיטו דלה בפחמימות ומכילה חלבונים, שומנים והרבה ירקות עשירים בוויטמינים ומינרלים. הגוף מקבל את כל החומרים החיוניים שלהם הוא זקוק ועושה שימוש בשומנים כדי ליצר אנרגיה.

צום לסירוגין

כאשר אנחנו מכניסים מזון לגוף הגוף מפריש הורמון שנקרא אינסולין. אינסולין מאפשר לסוכרים, לוויטמינים ולמינרלים להיכנס לתאים השונים ולצאת ממחזור הדם. אינסולין נקרא גם "הורמון האגירה" וכאשר הוא מופרש הגוף אוגר: הוא אוגר את הסוכרים ואוגר את השומנים.

אינסולין מופרש בכל פעם שאנו אוכלים – כאשר מכניסים מזון הגוף מפריש אינסולין, אבל הכמויות משתנות. כאשר אוכלים פחמימות או סוכרים כמות האינסולין גבוהה בהרבה בהשוואה לזמנים בהם אוכלים חלבונים או שומנים.

כמויות האינסולין שהגוף מפריש הן עוד יותר גבוהות כאשר אנחנו אוכלים פחמימות וחלבונים יחדיו – לדוגמה המבורגר ולחמנייה.

בצום לסירוגין אנחנו יוצרים "חלון זמן" שבו אנו אוכלים, ואחרכך נמנעים מלאכול לאחר שסיימנו את הארוחה האחרונה (נניח ב-7 בערב) עד לארוחה הבאה (נניח ב-9 בבוקר או מאוחר יותר). בדוגמה הזו משך הזמן עמד על 14 שעות של צום שמאפשר לגוף להיפתר ממאגרי השומן שלו.

נקודה נוספת שעוזרת היא המנעות מנשנושים בין הארוחות, אוכלים ארוחות מלאות וטובות עד ששבעים ונמנעים מהנשנושים.

כאשר מנסים לצום לסירוגין ועדיין ממשיכים אכול פחממות קשה הרבה יותר לרדת במשקל מכיוון שרמות האינסולין עולות מאוד.

צום לסירוגין משפר את תוצאות הדיאטה הקטוגנית מכיוון שתחושת הרעב נעלמת כאשר הגוף נמצא בקיטוסיס ורמות האינסולין יורדות משמעותית ללא פחמימות. 

בקיטו החשקים לנשנש נעלמים וקל הרבה יותר לעבור מארוחה לארוחה ללא תחושת רעב מכיוון שלגוף תהיה את כל האנרגיה לה הוא זקוק!

השילוב של שתי הפעולות האלו אופטימלי ובעזרתן ניתן לשמור על רמות אינסולין נמוכות במהלך רוב שעות היום ולפרק שומנים בשאר הזמן.

בקיטו בריא הגוף מקבל את כל הוויטמינים והמינרלים להם הוא זקוק וניתן ליהנות מתחושת חיוניות ואנרגטיות מחודשת.