דיאטה קטוגנית – איך היא מושפעת מאומגה-3?

חומצות השומן מסוג אומגה 3 מהוות מרכיב תזונה חיוני לבריאות ומניעת מחלות, אלו חומרים מזינים שהגוף לא יכול לייצר בעצמו וחייב לקבל אותם ממקור חיצוני.  

חומצות שומן הן למעשה אבני הבניין של השומנים בגוף. אומגה-3 היא חומצת שומן עם מבנה מסויים שנותן לה את שמה (שומנים עשויים משרשראות של פחמן ובמבנה של אומגה 3 יש קשר כפול בפחמן השלישי, מכאן מגיע שמה)

אומגה -3 משולבת בקרום התאים בגופנו ומשפיעה על היכולת של התאים לקבל, לעבד ולהעביר מסרים עם הסביבה שלהם.

בנוסף היא משפיעה על תפקוד החלבונים בקרום התאים ועל תהליכי יצור חלבונים בתאים עצמם (תהליך התבטאות גנים).

במילים אחרות אומגה 3 משפיעה על התפקוד התקין והעברת המסרים התקינה בין התאים. 

ממצאים רבים מעידים על כך שאומגה 3 מווסתת תהליכים שכוללים את התפתחות המוח והראייה, תגובות אנטי דלקתיות, תרומבוזיס (קריש דם שסותם את אחד מכלי הדם בגוף) וסרטן.

מאמר בנושא- קישור

מאמר נוסף שעוסק בהשפעת אומגה 3 על התפתחות המוח ומציין- "מחקרי המעקב הראו שלתינוקות של אמהות שקיבלו תוספת חומצות שומן חיוניות ו-DHA (מקבוצת אומגה 3) היו ציונים גבוהים יותר של עיבוד מנטלי, התפתחות פסיכומוטורית, תיאום עין-יד וחדות שמיעה בגיל 4 שנים" –  קישור

כפי שצויין במאמר הראשון "צריכת חומצות השומן מסוג אומגה 3 מומלצות ועלולות להוביל לעלייה כללית בבריאותה ורווחתה הכללית של האוכלוסייה".

אומגה 3 מורידה את רמות הטריגליצרידים בדם, ע"פ אחת התיאוריות הכבד מפחית את יצירת הטריגליצרידים מכיוון שאומגה 3 חוסמת את הפעולה הזו, וכמות הטריגליצרידים יכולה אז לרדת במחזור הדם ( טריגליצרידים מורכבים משלוש חומצות שומן וברמות גבוהות גורמים למשקעים בכלי הדם ומהווים סיכון למחלות לב וכלי דם).

קישור עם הסבר נוסף בנושא- קישור

אומגה 3 מסייעת ביצירת סביבה אנטי דלקתית בגוף, לעומתה חומצת השומן אומגה 6 יוצרת סביבה דלקתית – דלקת היא חלק מהתגובה המיידית של הגוף לזיהום או לפציעה, היא לא בהכרח רעה ולמעשה מגינה על הגוף, אבל יחס לא נכון בין אומגה 6 לאומגה 3 יוצר דלקת בלתי מבוקרת שיכולה לפגוע ברקמות וליצור מחלות כמו דלקת מפרקים שגרונית וטרשת עורקים.

איך כל זה קשור לתזונה הקטוגנית?

בתזונה קטוגנית אנחנו מנסים להוריד את רמות האינסולין במחזור הדם, לשקם את התאים ולאפשר להם להגיב מהר לריכוזים נמוכים של אינסולין.

אינסולין מהווה הורמון אגירה שגורם להאטה בשריפת השומן ולאגירת השומנים והסוכרים.

ככול שרמות האינסולין גבוהות יותר בגוף כל קשה יותר לרדת במשקל ומגוון בעיות בריאותיות עלולות להתרחש עם הזמן (כולל סוכרת, מחלות לב ובעיות בכלי דם).

רמות האינסולין עולות כאשר התאים בגוף מפתחים תנגודת אינסולין – מצב בו התאים לא מגיבים להורמון האינסולין ולא פותחים את המעברים שמאפשרים לסוכרים להיכנס אליהם, במצב הזה הלבלב יפריש עוד ועוד אינסולין על מנת לגרום לתאים לפתוח את המעברים ולקלוט את הסוכרים ממחזור הדם (מצב שלאורך זמן הופך לסוכרת סוג 2)

ניתן לאפין תנגודת אינסולין כתפקוד לקוי בתאים שמושפע ממצב של דלקת מוגברת. חלק ניכר מהדלקת עשוי להיגרם מהתזונה ולהיות מושפע מחומצות השומן השונות.

כפי שמצויין במאמר המצורף, אומגה-6 מהווה חומצת שומן פרו דלקתית בעוד שאומגה-3 מהווה חומצה אנטי דלקטית. כפי הנראה מחסור באומגה 3 עלול להשפיע על התגברות הדלקות בתאים ולהביא למצב של תנגודת אינסוליןקישור 

בנוסף מצורף קישור למחקר שנעשה על 47 גברים עם עודף משקל (גילאי 41-51) שבדק את השפעות רמות אומגה-3 על תנגודת האינסולין ומראה עליה ברגישות גבוהה יותר לאינסולין (במילים אחרות, ירידה בהתנגדות התאים לאינסולין) ובצריכת האנרגיה של הגוף- קישור 

 

במאמר הבא נפרט על שמנים טובים ועשירים באומגה 3 ושמנים שמהם נרצה להימנע.

קישור למאמרים נוספים –קישור