מה היא תזונה קטוגנית ומדוע כדאי לעשות את השינוי ולעבור לתפריט קיטו בריא?

מה זה קיטו?

בתזונה קטוגנית אוכלים מעט מאוד פחמימות וגורמים לגוף לעשות שימוש בשומן, במקום בסוכרים, בכדי ליצר אנרגיה. בזכות הפחתת כמות הפחמימות והסוכרים בתזונה היום יומית ניתן להיפטר מאותם מאגרי שומן "עקשנים" (שומן בטני, מאגרי שומן באיזור הירכיים, בזרועות, כבד שומני ועוד).

תפריט קטוגני מאוזן מאפשר שמירה על קצב חילוף חומרים גבוהה ורמות אינסולין נמוכות (הורמון האגירה שגורם לאגירת סוכרים ושומנים), מאגרי השומן מתפרקים עם הזמן ומהווים מקור אנרגיה נהדר לגוף.תזונה קטוגנית

יתרון נוסף של תזונה קטוגנית (מעבר לצמצום ההיקפים והירידה במשקל), הוא עליה חדה ברמת האנרגיה ובתחושת החיוניות. תופעה זו מתרחשת בקיטו מכיוון שכל גרם שומן מכיל פי שתיים יותר אנרגיה מגרם אחד של סוכר, ברגע שהגוף מתחיל לשרוף שומנים במקום סוכרים הוא מקבל כמויות גדולות יותר של אנרגיה, והורדת הסוכרים גורמת במקביל לירידה בתחושת העייפות (תחושה שבאה בעקבות אכילת פחמימות וסוכרים וקפיצות בהורמון האינסולין). 

למעשה גרם אחד של שומן מכיל 9 קלוריות, לעומת גרם אחד של סוכר שמכיל 4 קלוריות בלבד.

קיטוסיס

כיצד מביאים את הגוף למצב של קיטוסיס (מצב בו הגוף עושה שימוש בשומן לייצור אנרגיה)?

על מנת להיכנס לקיטוסיס צריך לצמצם את כמות הפחמימות היומית ל- 20-50 גרם ביום. כאשר מצמצמים את כמות הפחמימות מתחיל להתרחש התהליך המופלא שנקרא קיטוסיס. התהליך דורש תקופת הסתגלות, ייעוץ נכון מהווה יתרון שעוזר לעבור את התקופה בצורה מוצלחת ולשמור על בריאות.

כבר בימים הראשונים של תקופת ההסתגלות הגוף יתחיל לפרק שומנים וניתן להתחיל לראות את הירידה בהיקפים בתוך שבועיים.

מומלץ להקפיד על תוספי תזונה לפי הצורך (לדוגמה- ויטמין בי-קומפלקס), מינרלים (מגנזיום ואשלגן), חומץ תפוחים לפני כל ארוחה (החומץ מזרז את תהליך ההרזיה ומעלה את חומציות הקיבה), מגוון ירקות, תפריט מאוזן, שינה טובה, שעות אכילה מסודרות ועוד. 

יתרונות התזונה נהדרים וכוללים צמצום בהיקפים, ירידה במשקל, תחושת חיוניות ואנרגיה, חדות מחשבה ועוד. ישנם גם לא מעט יתרונות בריאותיים שנובעים בעיקר מהפחתת כמויות הסוכר. סוכרים ופחמימות משפיעים לרעה על הגוף וגורמים לנזקים כגון לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, כבד שומני ועוד.

באמצעות תזונה קטוגנית בריאה, אשר כוללת מגוון ירקות ומאכלים ללא סוכר, ניתן לשמור על  גוף בריא לאורך זמן.

למאמרים נוספים לחצו על הקישור.